Faglig kunnskap |
Hvilke faglige kunnskaper tilegner elevene seg som er relevant for å kunne forstå og leve i en bærekraftig framtid? |
Tverrfaglighet |
På hvilken måte gir dette opplegget en bred forståelse av problemstillingen og av både de natur- og miljøvitenskapelige, økonomiske og sosiale perspektivene av temaet? |
Erfaring i nærområdet / verden utenfor klasserommet |
Hvordan kan nærområdet eller verden utenfor klasserommet (fra skolen, til lokale og globale problemstillinger) brukes som læringsarena? (uteundervisning, media, bedriftsbesøk osv.).
På hvilken måte trekkes andre aktører inn i undervisningen? |
Kompetanse for bærekraftig utvikling som øves |
Hvilken kompetanse øver elevene gjennom opplegget?
Disse er ansett som viktige for bærekraftig utvikling: Kreativitet, kritisk tenking, samarbeid, systemtenkning, tro på fremtiden, leve gode liv uten overforbruk? |
Handlingskompetanse |
Hvordan fremmer opplegget elevenes evne til å handle for en mer bærekraftig utvikling? |
Undervisningen som bærekraftig utvikling |
På hvilken måte legger opplegget opp til at elevene lærer bærekraft i praksis? (Sykling til aktiviteter, kildesortering osv.).
Og på hvilken måte fremmer opplegget elevdemokrati og deltakelse? |